مقالات مقالات .

مقالات

گیربکس خورشیدی چیست؟

 

بیشتر بخوانید:فروش قطعات گیربکس خورشیدی
گیربکس چیست؟
وسیله ای که توانایی تبدیل سرعت به گشتاور و بالعکس را دارند. انواع گیربکس ها یک نسبت دارند که با توجه به آن نسبت می توان پی برد که پس از اتصال گیربکس در سیستم چه تغییراتی بر روی ورودی گذاشته و آیا خروجی مطلوب ما را دارد یا خیر؟

برای مثال اگر یک موتور سرعت 1000 دور بر دقیقه داشته باشد و یک گیربکس با نسبت 100 به آن متصل کنیم، در خروجی سرعت موتور به 10 دور در دقیقه خواهد رسید.

گیربکس خورشیدی رجیانا

نحوه ی عملکرد گیربکس خورشیدی
نحوه ی عملکرد گیربکس خورشیدی نیز مانند سایر گیربکس ها به گونه ای است که سرعت را افزایش و گشتاور را کاهش میدهد و یا برعکس (سرعت را کاهش و گشتاور را افزایش )

بیشتر بخوانید:قیمت گیربکس بهین
تولید کننده گیربکس خورشیدی
شرکت ها و برند های بزرگ تولید کننده ی گیربکس خورشیدی چه نمونه های خارجی و چه ایرانی در این صنعت بزرگ در حال ساخت گیربکس خورشیدی هستند، که برندهای خارجی شامل گیربکس SEW ، گیربکس چینی، گیربکس PGR ترکیه، Reggiana ایتالیا، گیربکس ایلماز، گیربکس ایماک، گیربکس TWT تایوان و گیربکس فلندر همچنین شرکت های ایرانی نیز محصولات خوب و با کیفیتی به مشتریان خود ارائه داده اند که از میان آن ها میتوان به شرکت های ایرانی گیربکس شریف اصفهان، سهند دور اصفهان، شاکرین اصفهان، رستمی و گیربکس پارس گرجی اشاره کرد که شما میتوانید بر حسب نیاز خود با گرفتن مشاوره از کارشناسان بخش فروش گیربکس کالاصنعتی اطلاعات لازم را کسب کرده و مطمئن خریداری بفرمایید.

در داخل گیربکس های خورشیدی و سایر انواع گیربکس ها باید از روغن استفاده کرد که دلایل آن به شرح زیر است :

کاهش اصطحکاک بین قطعات و افزایش راندمان
کاهش انتقال گرما به محفظه
محافظت در مقابل زنگ زدن
کاهش صدا
روغن مورد استفاده در گیربکس ها دنده صنعتی است که با تحمل فشار و جابحایی سریع حرارت از داخل به بیرون مانع از فرسایش و کاهش عمر گیربکس میشود.

همچنین مواد افزودنی EP به کاهش فرسودگی سطح چرخ دنده و بلبرینگ ها کمک میکند.

قابل ذکر است که قبل از راه اندازی دستگاه از مقدار مجاز روغن داخل گیربکس مطمئن شوید و روغن گیربکس را حتما در ابتدا پس از 100 ساعت کارکرد و در مراحل بعدی پس از 1000 ساعت کار با دستگاه تعویض نمایید.

با توجه به گرمای زیاد داخل گیربکس و منبسط شدن روغن میتوان از مخزن انبساط روغن استفاده کرد که شکل زیر شماتیک آن را نشان میدهد :

مخزن گیربکس خورشیدی

از مواردی که میتوان به به افزایش راندمان و طول عمر گیربکس و عدم آسیب رسیدن به آن میتوان موارد زیر را اشاره کرد :

گیربکس را حتما بر روی سطوح ماشینکاری شده قرار دهید و پایه های الکتروموتور به شاسی پیچ نشود.
استفاده کردن از محدود کننده های گشتاور و نیرو در صورت اعمال بار بیش از حد مجاز
سطح محورهای ورودی و خروجی تمیز و گریس کاری شوند.
قبل از روشن کردن دستگاه در آن روغن ریخته شود (جهت اطلاع از مقدار و نوع روغن به کاتالوگ مراجعه کنید. )
باز شدن و تعمیر دستگاه توسط افراد مجاز و متخصص
بیشتر بخوانید:خرید گیربکس بالابر
طرز کار گیربکس خورشیدی
گیف گیربکس خورشیدی
نحوه ی کارکرد گیربکس خورشیدی به گونه ای است که یک عضو از مجموعه ثابت میشود و عضو دیگر گردش میکند و نتیجه ی این طراحی افزایش سرعت و کاهش گشتاور و بالعکس (کاهش سرعت و افزایش گشتاور) خواهد بود.

نتیجه به این بستگی دارد که کدام عضو ثابت و کدام محرک باشد که در زیر بررسی میکنیم :

کاهش سرعت
هنگامی که چرخ دنده رینگی محرک باشد و خورشیدی ثابت باشد در نتیجه قفسه آهسته گردش کرده که این همان حالت دنده دو است.

افزایش سرعت
اگر خورشیدی ثابت و قفسه در گیربکس بچرخد.
رینگی ثابت و قفسه بچرخد در نتیجه خورشیدی سریع تر از قفسه می چرخد.
انتقال مستقیم
هنگامی که دو عضو به هم قفل شده و یا با سرعت مساوی گردش کنند مجموعه چرخ دنده ی خورشیدی به صورت یک مجموعه واحد شده و نسبت دور 1:1 میشود.

دنده عقب
هنگامی که قفسه ثابت، خورشیدی بچرخد، هرز گردها، هرز شده و رینگی در جهت عکس در گیربکس بچرخد.

خلاص
وقتی هیچ کلاچ و یا قفل کننده ای درگیر نباشد در نتیجه هیچ باری بر موتور وارد نمی شود مشابه حالت استارت.

بیشتر بخوانید:خرید اینترنتی گیربکس کاردان
مشخصات گیربکس خورشیدی
این نوع از گیربکس ها قابلیت تحمل دور ورودی تا مرز 3500 دور در دقیقه را دارند و محدوده دور نرمال بین 800 تا 5 دور خروجی است.

همچنین قابلیت تحمل مقدار گشتاور 650 الی 500000 نیوتن متر و دوام و استحکام گیربکس های خورشیدی نسبت به بقیه گیربکس ها بیشتر میباشند.

چرخدنده گیربکس خورشیدی

بیشتر بخوانید:قیمت انواع گیربکس حلزونی
موتور گیربکس خورشیدی یا الکتروگیربکس خورشیدی
در صورتی که یک الکتروموتور به گیربکس کوبل کنیم نام محصول جدید را الکتروگیربکس یا موتور گیربکس می گویند.

موتور گیربکس

مزایای گیربکس خورشیدی
از جمله مزایای گیربکس خورشیدی میتوان به قابلیت تحمل گشتاور بسیار زیاد به واسطه مکانیزم انتقال نیرو در گیربکس خورشیدی اشاره کرد.

همچنین محدوده دور نرمال این گیربکس ها میتواند بین 800 تا 5/0 دور خروجی باشد و از این لحاظ یکی از بهترین انواع گیربکس به شمار میرود ، دوام و استحکام گیربکس خورشیدی به نسبت بقیه گیربکس ها بالاتر بوده که دلیل این امر تقسیم بار در بین طبقات آن می باشد.

در گیربکس های خورشیدی با توجه به ورودی فلنج دار میتوان به راحتی با انواع الکتروموتور و گیربکس صنعتی آن را کوپل کرد و این گیربکس میتواند تا دور ورودی حدود 3000 هزار دور در دقیقه را تحمل کند.

سرویس نگهداری در گیربکس خورشیدی بسیار ساده تر است و امکان تامین و بازسازی قطعات در آن ها وجود دارد از طرفی گیربکس خورشیدی به نسبت انواع گیربکس ارتعاش کمتری دارد اما صدای آن از گیربکس هلیکال بیشتر می باشد،

گیربکس خورشیدی به دلیل دارا بودن راندمان بالا، نصب و نگهداری بسیار ساده ، قیمت مناسب کارابرد بالایی در صنایع مختلف دارند.

به عنوان مثال خطوط نورد صنایع فولاد، توربین های بادی ، آسیاب خورد کن ها و حتی میکسر قیر از جمله صنایعی هستند که از این گیربکس استفاده می کنند.

گیربکس خورشیدی ایرانی

در ایران شرکت های زیادی شروع به تولید این نوع گیربکس کرده اند که از این بین میتوان به گروه دور اصفهان متغیر که امروزه با نام گیربکس شهبازی شناخته میشود و یا شرکت گیربکس شاکرین که شروع به ساخت گیربکس خورشیدی کرده است اشاره کرد.

اما در جهان گیربکس رجیانا دارای جایگاه ویژه نسبت به سایر گیربکس ها بوده و در ایران نیز نمایندگی هایی دارد که گروه کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تامین کننده گیربکس خورشیدی میتواند گیربکس رجیانا و قطعات آن را تامین نمایند.
منبع:https://www.kalasanati.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۱:۱۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)